Kui kaua kestab vaha autol?

 

Ma pakun igapäevaselt autoomanikele auto iluhoolduse alaseid konsultatsioone.  Mulle tundub, ei möödu ühtegi välipinna hoolduse teemalist vestlust, kus ei küsitaks minu käest vahade kestvuse kohta: “aga kui kaua see või teine vaha autol püsib?”. Järeldan, et see teema on oluline ja mõistlik oleks seda natuke lahti kirjutada.

Kui keegi ütleb sulle, et üks või teine vaha kestab kindla arvu kuid autol, siis see inimene ilmselt valetab. Alljärgnevalt selgitan natuke, miks ma nii arvan.

Kõikide vahade kestvus on hinnanguline ja see sõltub palju ka vahatatud auto kastuamise eripäradest ning hooldamisest. Näiteks on Malco autohooldusvahendite kataloogis vahade kestvuse võrdlus näidatud pallides. Sinul, autoomanikuna tekib kindlasti küsimus, et miks ei anta vahadele kindlat kestvuse aega kuudes või aastates. Et neid põhjusi natuke selgitada, toon 2 võrdlevat näidet.

Minu poolt konsultatsioonidel enim kasutust leinud võrdlev näide auto rehvide kestvusega.
Küsin sinult provokatiivselt: Kui kaua saab ühe jooksu auto rehvidega sõita? Ühest äärmusest on vastuseks: 20 000-30 000 km. Teine äärmus on selline: rallimehed sõidavad ühe kiiruskatsega rehvijooksu siledaks. Lisaks autoomaniku sõidumaneeridele lisandub veel teisigi mõjureid. Näiteks: rehvide kvaliteet, auto veermiku korrasolek (kalded, kokkujooks jne), auto koormatus jne-jne.

Rehvide puhul on nende kestvus enamasti väliselt selgelt mõõdetav. Kõikidel rehvidel on mustri vahel märge, mille järgi on võimalik näha, mis hetkest rehviga sõita enam ei tohi. Selleks ei pea endal olema isegi mõõtevahendeid. Mõistlik autoomanik muidugi ei kuluta rehve alati päris viimase lubatud piirini, vaid vahetab need veidi varem uute vastu. Nii on lihtsalt turvalisem.

Võrdlev näide auto mootoriõli vahetamisega.
Kui aga võrrelda vahatamist auto õli vahetamisega, siis meil ei ole võimalik hinnata, kas mootoris oleva õliga võib veel 1000 km sõita ja jookseb mootor kohe kokku. Me peame lähtuma uuringutest ja tootja poolsest soovitustest. Natuke peame usaldama ka teenuse teostanud remondimehi kellel on omad kogemused ja kes puhvriks lõpptarbija ja tootja vahel. Mootoriõli puhul ei hakka ilmselt keegi iga 1000 km järel võtma mootorist õli ja vaatama kas see on sobilik veel või mitte. Õli värvus annab meile küll teatavat lisainformatsiooni, kuid lähtume siiski sellest, mis on ette kirjutanud auto tootja. Kui tootja ütleb, et mootoril tuleb õli vahetada iga 15000 km tagant, siis nii teemegi. Auto vahatamisel tuleks meil lähtuda vaha tootja soovitustest. Üldine soovitus on, et autot on mõistlik vahatada püsivahaga vähemalt 2x aastas. Kui sa teed seda ise ja teenuse kulu ei ole ülemäära suur sinu jaoks, siis võiksid oma autot vahatada isegai 3-4x aastas.

Võtame kokku.
Autode vahade kestvus on samuti mõjutatud väga paljudest muutujatest, mida vaha tootja ega vahatamise teostanud autopesula ei saa kontrollida või mõjutada. Need muutujad on näiteks: auto kasutamise intensiivsus (ehk ka läbisõit), auto pesemisel kasutatavad pesuained (autopesu leotusainete väärkasutus ja üledoseerimine). Näiteks mõned pesuained on tugevalt happelised, mis toimivad küll väga hästi aga liiga konsetreeritud lahuste kasutamisel kahjustavad vaha kihti, värvkatet ja auto plastikust detaile. Tõenäoliselt on enamus hästi toimivaid putukaeemaldajaid vaha kihile kahjulikud.

 

 

 

Marko Luhamaa
omanik ja juhataja - Tasku Autopesula
Tegelenud autopesulatega aastast 2006. Endine tippsportlane (raskekaalu maailmameister karates). Tegelnud autokeemia edasimüümisega alates 2008. Tasku Autopesula omanik alates 2016 märts. Alati kõrgete eesmärkidega.
Marko Luhamaa on EmailMarko Luhamaa on FacebookMarko Luhamaa on GoogleMarko Luhamaa on Linkedin